Vormel mitte, aga kiire küll

mootori omadused, juhitavus, varustus tavakasutusse ebamugavalt jäik

Seat Leonist on valminud järgmine võimas versioon: FR ehk Formula Racing. Kui margi seotus vormelitega jääb häguseks, siis rooli taga saab selgeks, miks on valitud selline nimi.

Seat on Volkswageni suures perekonnas liigitatud ühte patta sportlikumate ja eksklusiivsemate brändidega, kuhu kuuluvad ka Audi ja Lamborghini. Seega polegi midagi imestada, et võimsaid Seate aina lisandub. Kui TFSI-l, mida testisime paari kuu eest, oli 185, siis FR-il on 200 hobujõudu. Maiuspalana on järgmisel aastal oodata veel ka 240hobujõulist Cuprat.

Kuigi kahe esimese võimsuste vahe on vaid 15 hobujõudu, ütlevad tehaseandmed, et TFSI-st kogub FR 0–100 km/h kogunisti poole sekundi võrra kiiremini ehk 7,3 7,8 vastu. Kahjuks ei võimaldanud heitlikud ilmaolud meil seda vahet mõõta, kuid kahtlemata on tegu äärmiselt kärme sõiduriistaga.

Kaheliitrine turbomootor, mis veab ka VW Golf GTI-d või Škoda Octavia RS-i, on tõeline meistriteos: tõmbab jõuliselt juba madalalt ning teeb seda kui muuseas pöörete piirajani välja.

Maksimummoment 280 Nm on saadaval vahemikus 1800–5000 pööret. Praktikas tähendab see, et kui mis tahes hetkel tekib soov FR-i tõelist olemust tunda, käib pea nõksatades kuklasse ja kiiruspiirangud on hetkega ületatud.

Kuueastmeline käigukast on tänu mootori paindlikule loomule lihtsasti kasutav ka kombinatsioonis 1-3-6.

Kurvis kindel, aukudes põrutab

Väidetavalt on vaeva nähtud ka sportautoväärilise helitausta loomisega, kuid kosta on seda vaid väljaspool. Olgu tegu siis vaikse kulgemise või pöörete piiraja otsimisega, kuuleb sõitjateruumis mootorit samavõrd kui keskmises taltsas pereautos. Nagu TFSI-lgi, käib vaid gaasi järele lastes autost tumedam kumin läbi.

Lisavõimsust rõhutavad FR-i juures agressiivsema kujustusega kaitserauad ja veljed ning et vedrustus mootoriga samale tasemel viia, on seda madalamaks ja jäigemaks seatud. Kurvides seisab FR seeläbi kui rööbastel ning selle kord avastanud, pakub Leon lusti laialt.

Igapäevakasutusse on FR-i nõrgem veli siiski selgelt sõbralikum. Kehvemal teel toob 200hobujõulises masinas sõit paratamatult meelde kardi. Kuigi juhil võib isegi väga lõbus olla, hakkavad kaasreisijad õige pea kurtma, et kõhus juba keerab...

Mahukuselt sobib FR kiirust armastava pere autoks küll: ruumi on nii ees, taga kui pakiruumis. Esiistmed on saanud selle mudeli tarbeks hulga vormikamad, sportlikumaks on kujundatud ka rool ja käigukangi nupp.

Kui istmetele võib julgelt hindeks panna “viis pluss”, siis jämeda ja läbilõikelt kohati suisa kandilise roolirattaga ning kobaka käigukangi nupuga harjumine võtab veidi aega. Rool on muutuva võimendusega ja igati asjalik: parklas kerge ja maanteel toekas.

Muide, Seati insenerid on roolisüsteemile veel ühe tarkuse õpetanud: nimelt peaks see ohusituatsioonides valele poole pööramisel vastu punnima ja sedasi juhti n-ö õigele teele suunama. Seda õnneks järele proovida ei õnnestunud.

Varustust juurde ostma ei pea

Seat Leon FR maksab 349 990 krooni ehk 20 000 võrra rohkem kui TFSI. Kuid niigi rikkalikku mugavusvarustust on sel kahetsoonilise kliimaseadme ja toonklaaside võrra enam ja see kahandab hinnavahet 11 600 krooni võrra. Muide, FR-i tehakse ka 170hobujõulise diiselmootoriga, see maksab bensiini-FR-st 10 000 krooni rohkem.

Konkurentidest Seatil puudu ei tule: legendimaigulise Golf GTI eest küsitakse 351 900 krooni (viieukselisena 10 500 krooni enam) ning eriti mahuka ja praktilise Octavia RS-i eest 339 900 krooni. Täpselt sama võimsusega Opel Astra GTC hinnad algavad 338 293st ja 225hobujõulinesel Focus ST-l isegi 385 900 kroonist.

Silmapaistva kujustusega ja kiireks sõiduks nauditav, ent kompromissitult jäiga vedrustusega.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hind349 990 kr
MootorR-4 otto, turbo 1984 cm3
Võimsus147 kW (200 hj) 5100 p/min
Pöördemoment280 Nm 1800–5000 p/min
Käigukast6käiguline manuaalkäigukast
Tippkiirus229 km/h
Kiirendus7,3 s
Kütusekulu7,9 l / 100 km
Hooldevälp-
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad0
Turvapadjad0
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.