Econic: nagu ratastel akvaarium

nähtavus juhikohalt, käsitsetavus, kütusekulu, loodussäästlikkus kõrge hind, piiratud tankimisvõimalused

Maagaasil töötav Mercedes-Benz Econic sõidab diiselveoautoga võrreldes äärmiselt vaikselt ning pakub juhile kabiinist esmaklassilist väljavaadet.

Ehkki fotol on sadulveok, ei maksa lasta end eksitada – Econic ei ole mõeldud kaugvedudeks, vaid jaotusvedudeks ja platvormiks kõikvõimalikele eriotstarbelistele sõidukitele prügiautodest tuletõrjeautodeni.

Nagu tarbesõidukitest tavaliselt, leidub ka Econicust hulgaliselt eri versioone (erineva pikkuse raamid, kandevõimed, kabiinid, rääkimata pealisehitustest), mille kirjeldamine ühes artiklis täiesti võimatu, mistõttu ongi fookuses Eestis esitlustuuril käinud sadul-Econic.

Linnabussi moodi

Väline ilme ei peta, Econicust ongi nii hea väljavaade kui tema suurte klaaspindade järgi tundub. Arvukad peeglid teevad detailselt nähtavaks nii taga-külgedel toimuva kui ka vahetult auto nina ees sündiva – saab väga täpselt manööverdada. Vaatevälja mõttes on plussiks ka kõrge klaasuks paremal. Selleks ei pea olema prügiautojuht, et mõista, millist täpsust nõuab väikestel tänavatel parkivate autode vahel manööverdamine ning kui oluline on seejuures juhi vaateväli.

Keskliigendiga klaasuks avaneb nupuvajutusel sissepoole – seegi säästab ruumi. Madalal asuv kabiin muudab töö hõlpsamaks – Econicusse ei pea ronima, sinna astumine sarnaneb linnaliinibussi sisenemisega. Sõltuvalt autole tellitud kabiini kõrgusest ja kasutaja pikkusest (standardkabiini sisekõrgus on 193 cm), võib seal ka püsti seista.

Prooviautogi kabiini iseloomustab avarus: istmete ja armatuurlaua vahel jagub piisavalt liikumisruumi, et ka juht saab vajadusel probleemideta kasutada parempoolset ust. Kui juhiiste sobiks oma mugavuselt kaugsõiduveokile, siis kahe kaassõitja istme puhul on taas kohane paralleel linnaliinibussiga. Need ei ole mõeldud pikaks istumiseks. Kabiini põrandat katab hõlpsasti puhastatav materjal. Automaatkäigukasti valitsat asendavad nupud armatuurlaual.

Kütus odavam, kulu väiksem

279 hobujõudu ja 1000 njuutonmeetrit pakkuv mootor tarvitab maagaasi ning töötab diisliga võrreldes vaiksemalt ja sujuvamalt. Muud erinevust justkui polegi. Väljaarvatud muidugi see, et kütust kulub vähem. Ehkki Eesti maksupoliitika autode keskkonnasõbralikkuses vahet ei tee, tasub siiski märkida, et gaasiauto on ka loodussäästlikum kui diiselsõiduk.

Mercedes toob näite Speyeri linnast Saksamaal, kus Econicud töötavad prügiautodena – surugaasi kulus 63 kg sajal kilomeetril, samas kui sarnases sõidutsüklis diiselprügiauto tarvitas 73 liitrit kütust sajal kilomeetril. Eestis maksis loo kirjutamise ajal gaas 0,677 eurot kilogramm, diislikütus aga 1,409 eurot.

Mercedes-Benzi Eesti esinduse Silberauto teatel on arvestuslik kütusesääst samaväärse diiselautoga võrreldes ja samaväärsetes tingimustes sõites umbes 18 protsenti. See tähendab, et Econic kulutab ca 18% vähem kilogramme gaasi kui samaväärne, samasugust tööd tegev ja samasugust koormat vedav diiselauto liitreid diislikütust.

Eestis prooviti sadulveokit Tartus, kus selle ülesandeks oli haagiste vedu paarikilomeetrisel lõigul, keskmine kütusekulu kõikus 27–37 liitri vahel sajal kilomeetril sõltuvalt haagise koormatusest ja sõiduoludest.

Mõistagi tuleb nende andmete arvutusi tehes teada ka auto enese maksumust. See sõltub paljudest teguritest, kuid jämedalt võttes on gaasil töötav Econic samaväärsest diiselautost kolmandiku võrra kallim. Eestisse sellise auto ostmisel tuleb muidugi arvestada ka asjaoluga, et sobivad tanklaid leidub praegu vaid kaks – üks Tallinnas, teine Tartus.

asjalik töövahend, mis võidaks suuremast surugaasitanklavõrgust. NB! Varustinfo puudub.

Hind ja varustus

Disain

Sõitjateruum

Mootor ja jõuülekanne

Sõiduomadused

Tehnilised andmed
Hinddemoauto hind u 120 000 eurot
MootorR-6, maagaas, 6880 cm³
Võimsus205 kW (279 hj) 2200 p/min
Pöördemoment1000 Nm 1400 p/min
Käigukastkuuekäiguline automaatkäigukast
Tippkiirus90 km/h
Kiirendusei ole võimalik
Kütusekuluu 35 l / 100 km sõltuvalt versioonist ja sõiduoludest
Hooldevälpnäidiku järgi
Varustus
ABSolemas
ESPolemas
Roolivõimendiolemas
Kesklukustusolemas
Konditsioneerolemas
Istmesoojendusolemas
Valueveljedolemas
Cd-mängijaolemas
El. aknad2
Turvapadjad1
Otsing salvestatud.
Edaspidi leiad selle otsinguväljalt.